Tysiące uchodźców z Ukrainy skorzystało z pomocy oferowanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i PKO Bank Polski na PGE Narodowym w Warszawie. Tam uchodźcy mogli otworzyć polskie konta bankowe, złożyć wnioski o świadczenia rodzinne i inne.
Prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska i prezes PKO Banku Polskiego Iwona Duda podziękowały pracownikom za zaangażowanie i pracę na rzecz ukraińskich uchodźców.
– Blisko 12 tys. nowych profili na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, a także ponad 22 tys. wniosków o świadczenie „500 plus”. To bilans działań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na rzecz obywateli Ukrainy na Stadionie Narodowym w Warszawie – zaznaczyła prezes ZUS.
W obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainę PGE Narodowy Bank wziął na siebie pomoc uchodźcom. Bardzo dziękuję wszystkim zaangażowanym w służbę obywatelom Ukrainy w PGE Narodowym. Było to dla nas duże wyzwanie, ale jesteśmy bankiem rozwiniętym technologicznie, więc nic nie jest dla nas niemożliwe. Uzyskanie PESEL-u, otwarcie konta i złożenie wniosku o świadczenia w jednym miejscu to niewątpliwie jedno z najważniejszych udogodnień dla obywateli Ukrainy. Cieszę się, że wspólnie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych mieliśmy swój udział w ułatwieniu im pobytu w Polsce – podkreśla Iwona Duda.
Działania ZUS rozpoczęły się w weekend 26-27 marca 2022 roku, podczas specjalnej akcji „Weekend dla Ukrainy”. Wówczas w około 300 miejscach w Polsce placówki ZUS były otwarte dla obywateli Ukrainy, którzy chcieli złożyć wniosek o „500 plus”.
Od tego czasu ZUS prowadzi specjalną linię telefoniczną w języku ukraińskim i polskim w sprawie świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy. Wśród osób obsługujących infolinię są uchodźcy z tego kraju, którzy otrzymali zezwolenia na pobyt czasowy.
Infolinia ZUS udziela informacji o rodzajach świadczeń rodzinnych przyznawanych i wypłacanych przez ZUS, a także o sposobie wypełnienia i wysłania wniosku. Udziela również informacji jak zarejestrować profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE). Informacje publikowane są na stronie internetowej ZUS w języku ukraińskim.
3 komentarze
Henryk
12 lipca 2022 @ 12:03
Powiedziałbym, że to dobra rzecz, ponieważ dostarcza społeczeństwu potrzebnych informacji.
To, że są konkretne informacje dostarczające rzeczowych informacji, pozwala dokonać świadomego wyboru dotyczącego przyszłości.
Ela
12 lipca 2022 @ 12:05
Zgadzam się, że to dobrze, że tak się dzieje i że są konkretne informacje.
Jest duże zainteresowanie, sprawami ZUS co może przyczynić się do zwiększenia świadomości w tej kwestii.
Grześ
12 lipca 2022 @ 12:06
Zgadzam się z panią. Jest dobrze, że jest kompetentna instytucja ZUS, cieszę się z tego.